İbrahim Aşkî Tanık, Osmanlıdan Cumhuriyet'e geçiş döneminde
yaşamış bir Türk aydınıdır.
Aşkî'ye göre eğitim, okulda veya çocuk doğduğunda değil daha
evvelinde annesinde, babasında oluşmasıyla başlar. Anne-babasının hisleri,
emelleri çocuğun tabiatının oluşmasında, dolayısıyla eğitiminde etkilidir.
Aşki, eğitim alanında ülkenin kültürel olgularıyla uyuşmayan konularla değil
bize uyan millî, insani ve modern anlayışla uzlaşan bir yaklaşım benimsemiştir.
Aşki eğitim görüşleri doğrultusunda yazmış olduğu eserlerden bir tanesi de
Mektep Terbiyesi isimli eseridir.
Mektep Terbiyesi isimli bu eser “Nasıl bir eğitim ve nasıl bir insan
yetiştirmeliyiz” sorusuna verilebilecek cevapları içermesi açısından
önemlidir. Her ne kadar incelenen bu kitab 1914 tarihli olsa da temele eğitim
kavramını alması ve günümüz eğitim uygulamalarına ışık tutması açısından
eğitimcilere, ailelere, eğitim yöneticilerine ve öğrencilere fikir vermesi
açısından önem arzetmektedir. Eserde Akli, Ahlaki ve Bedeni eğitime gerekli
önemin verilmesi özellikle önerilmiş gerekçeleri ayrıntılı bir şekilde
açıklanmıştır. Ayrıca eserde eğitimin vazgeçilmez unsurları olan öğretmen,
eğitim programı, öğrenci, yönetim, okul aile işbirliği konuları üzerinde
durulmuştur. Her ne kadar bu eser Cumhuriyet öncesi dönemde yazılsada,
içerikleri incelendiğinde günümüz dünyasının ihtiyacı olan insan tipinin nasıl
yetiştirilmesi konusunda öneriler içermektedir. Bu yönüyle eser, günümüz
eğitim uygulamalarına ilişkin geçmişi, bugünü ve gelecekte eğitimin nasıl
olması konusunda ailelere ve bütün eğitimcilere yol göstermesi açışından
önemlidir.