Ejder, dünyanın birçok uygarlığında ortak görülen hibrit bir yapıya sahip evrensel figürlerden birisidir. Her uygarlık kendi kültür çevresinde bir ejder yaratmış ve onu efsanelerinde, mitlerinde ve sanatlarında yaşatmıştır. Bazen astrolojik ve kozmik özellikler kazandırılarak gök cisimlerine ad olmuş ve takvimler ona göre düzenlenmiş, bazen de kendisine benzetilen bitki veya hayvan isimlerinde hayat bularak insan toplulukları ile iç içe varlığını sürdürmüştür. Ejderin bu zengin ikonografik anlamları sanatta da yankı bularak dünya sanatı tarihinde geniş bir uygulama alanı bulmuştur.
Türklerin İslam öncesi Orta Asya coğrafyasında çok eski dönemlerden beri kutsal kabul ettikleri, hakkında mitler ve çeşitli efsaneler oluşturdukları fantastik figürlerin başında ejder gelmektedir. Erken dönem Orta Asya Türk kültür çevresinde gücü, kudreti simgeleyen olağanüstü bir yaratık olarak nitelendirilen ejder, Türk mitolojisindeki tasavvurları ile daha çok hükümdarlara bağlı bir kült varlık olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu kültün içinde astrolojik ve kozmik özelliklerinin yanı sıra, bolluk, bereket, şans ve talihin sembolü olarak da görülmüştür. İslam sonrası dönemde zaman zaman yerli kültürlerin etkisi ile olumsuz tasavvurların sembolü olarak kötü bir varlığa dönüşen ejder, kötülüğün bir tür sembolüne de dönüşebilmiştir. Türklerin Batı'ya göçü sürecinde Ön Asaya ve Orta Doğu uygarlıklarında ejderin kötü imajı Türk kültürü ve sanatı çevresinde de yankı bulmuş, Orta Asya kültür çevresindeki ikonografik anlamlarının yanında yerli kültürlerin etkisi ile yeni ikonografik anlamlar kazanmıştır. Bu yeni ve zengin ikonografik anlamlar ile ejder Türk İslam kültürü ve sanatının önde gelen figürlerinden birisi olmuştur.
Bu kitapta İslam öncesi Orta Asya Türk kültüründe kutsal kabul edilen figürlerden birisi olan ejderin Türk sanatındaki yansımaları ve ikonografik anlamları ile ilgili, bu sanatın yayıldığı geniş coğrafyada bulunan örnek eserler ışığında değerlendirmeler yapılmış, kültürel ve sanatsal bağlantıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Kitabın Türk sanatında ikonografik araştırmalara yeni bir bakış açısı kazandırmaya yönelik katkı sağlaması ve bu alanda yapılacak yeni çalışmalara kaynaklık etmesi umulmaktadır.